Uppdateringar från april, 2009 Visa/dölj trådning av kommentarer | Tangentbordsgenvägar

  • freddeman 12:46 pm den April 29, 2009 Direktlänk | Svara  

    Orsaker till finanskris 

    Jag har nu, under denna lektionstid avsatt för bloggande, sökt och sökt och sedan återigen sökt efter orsaker till finanskrisen i Tyskland som faktiskt är orsakade av Tyskland själva. När varken http://www.dn.se eller http://www.svd.se skriver någonting om orsaker till finanskrisen i Tyskland så kliver man nästan in i en liten bubbla av hopplöshet, var ska jag hitta information om detta?

    Jag tror att svaret är att Tyskarna faktiskt inte orsakat någon större skada på deras egna ekonomin utan jag anser istället att de precis som många andra länder blivit ”smittade” av USA och alla deras problem. Sedan kan vi självklart inte komma ifrån att lågkonjunkturen har medfört stora problem i Tyskland, men jag tror som sagt inte Tyskarna själva har sådan stor del i denna recession.

    Jag kommer i framtiden istället att rikta in mig på USA och deras problem och titta på hur dessa orsaker har spridit sig till Tyskland och påverkat deras ekonomi negativt.

    So long!

    Fredrik

     
    • Kristina 7:46 f m den maj 1, 2009 Direktlänk | Svara

      Låter klokt, kolla upp lite om EMU och hur Tysklands ekonomiska politik är uppbyggd för att förstå hur det fungerar med lösningar, men det är ju en senare fråga…

      Skilj på grupp, indivd och samhälli USA på politiska och ekonomiska orsaker i den amerikanska ekonomin, och länka.

      Kolla upp hur beroende Tyskland är av USA som handelspartner, vilka som är deras viktigaste handelspartner…

    • Kristina 5:06 e m den maj 2, 2009 Direktlänk | Svara

      länka istället för att bara skriva ut http:// adresserna… Jag kan berätta hur man i skolan på måndag.
      K

  • nicolehesselbrandt 12:41 pm den April 29, 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar:   

    Uppgift 2 

    Nu när vi är klara med uppgift 1 börjar vi med uppgift 2. Ja, jag vet, lite sent från min sida.. Jag har inte bloggat sen i söndags. Och jag ska vara ärlig och säga att jag inte kommer blogga idag heller, möjligtvis imorgon. Jag ska resa bort men kommer igen senast fredag. Då har vi 3 dagar på oss(mig) att diskutera. Det ska ändå bli skitväder i helgen så det är lika bra att ni stannar inne och bloggar, grabbar :) !

    Jag fick en länk av Camilla som är ganska rolig, kolla in den ! Kolla också ordlistan som Camilla tipsade om.. Lite fult av mig att ta hennes länkar men hon sitter här brevid och godkänner :)

    Men iallafall, bloggkompisar måste vi med samlade krafter blogga så mycket vi kan om orsaker till finanskrisen. Då måste vi komma ihåg att vi ska analysera dessa på olika nivåer. Ska vi kanske försöka lita på varandra och göra såhär: Vi delar helt enkelt upp dessa nivåer på oss i gruppen! Jag kan tex ta individ, Robert globalt och Fredrik samhällsnivå? Låter det som en bra idé? Sen kan man ju kommentera och komplettera varandra om någon har missat något. På detta sätt hjälper man både sig själv och de andra i gruppen, man måste också LÄSA allas inlägg! Vad säger ni?  KOMMENTERA!

     
    • Kristina 5:04 e m den maj 2, 2009 Direktlänk | Svara

      Camilla har gjort ett suveränt jobb, även du Nicole som berättar att det är hon som gjort jobbet. Bra tjejer! Det är skoj, bjussa camilla på en länk till hennes inlägg. Det är hon värd…
      K

    • nicolehesselbrandt 12:08 e m den maj 3, 2009 Direktlänk | Svara

      Killar & Sara! Blogga på, jag antar att min idé om att dela upp inte gick igenom så jag kör på vad jag vill nu!

  • Kristina 10:12 am den April 29, 2009 Direktlänk | Svara  

    Om bloggen och eventuella fel… 

    Om du gör fel eller det kommer med felaktigheter i dina inlägg, och/eller kommentarer så vill jag att de inläggen och de kommentarerna ligger kvar på bloggen, eftersom det blir extremt svårt att följa ert arbete om du börjar radera inlägg, och/eller kommentarer för då försvinner också betygsunderlag.

    Vill du korrigera i bloggen för att det har blivit fel gör som redaktören Richard Gatarski Stjärnkikaren säger till sin redaktion. Gatariskis redaktionstips gäller även för denna blogg, så använd dem. Ni har ju använt dem tidigare på romanbloggarna.

    K

     
  • Kristina 9:52 am den April 29, 2009 Direktlänk | Svara  

    Om bedömningen av sammanfattning nr 1 

    Jag ställde en fråga som löd:

    Berätta: Vad är den ekonomiska krisen?

    Svaret är en lågkonjunktur samt i och med att du använder det begreppet vill jag ha en förklaring vad lågkonjunktur innebär.

    Du skulle för VG effekter av lågkonjunkturen i ditt land som

    • ökad arbetslöshet (och vad det innebär)
    • ökade utgifter i transfereringssystemen (förklaring vad det innebär)

    För MVG kräver kriterierna modeller, verktyg och analys, alltså:

    • varför blir det ökad arbetslöshet?
    • varför ökar trycket i transfereringssystemen?
    • modeller som BNP ekvationen kan också användas för att analysera effekterna, men då måste Ekvationen förklaras.
    • kritiskt förhållningssätt mot källor

    Kriterierna är hämtade från Skolverketläs Samhällskunskap B:s mål och kriterier här.

    En del av er har valt att citera snygga och bra citat från t.ex wikipedia om finanskris, men då krävs en förklaring och att du reder ut begreppen samt visar att du förstår det du valt att citera. Det är du och dina kunskaper som ska bedömas inte wikipedias.

    Andra valde metoden att klippa och klistra från andras inlägg, än en gång se till att förklara och att du citerar och anger inläggen som källor du använder… Ära den som äras bör.

    Många besvarade inte frågan som jag ställde, uatn beskrev finanskrisens uppkomst, bakgrund, etc. Jag ville veta: Vad är den ekonomiska krisen?  Det är utifrån den frågan jag bedömt era inlägg.

    Några goda exempel som ni kan titta på och kanske lära av är…

    Era resultat lägger jag upp Schoolsoft, under dagen.

    K

     

     
  • robertpawlak 7:27 pm den April 27, 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: bankväsendet, , kreditvärdighet,   

    Subprimelån - Vad är det?
    Sedan  finanskrisens  början år 2007 har det talats en del om  subprimelån. Förenklat kan man säga at subprimelån är ett lån med dålig säkerhet och höga räntor. Problemet med subprimelån är att man bedömer bara värdet på de tillgångar ( exempelvis ett hus) som belånas och inte låntagarens kreditvärdighet. Det bankerna tänkt sig är att låntagarnas tillgång ska öka i värde med tiden så att de kan ta nya lån för att betala tillbaka de första lånen. (länk, länk2)

    Problem när bubblan sprack
    Det bankerna och ingen i hela världen väntade sig kom ändå tillslut, bubblan på bostadsmarknaden i USA sprack och priserna tillföljd av en liten efterfrågan störtdök.(se reflex sida 324-325). Samtidigt gick räntan i USA  upp i höjden vilket gjorde att många subprimelånare  hade svårt att betala tillbaka skulderna.  Kredinstituten fick ”konfiskera” massa bostäder vilka nu var mycket mindre värda en när lånen gjorts - bankerna förlorade enorma summor. 

    Exempelvis fick New Century Financial, näst störst på subprimelån i USA, ansöka om konkursskydd våren 2007(länk). Banker i Sverige som Swedbank har samma problem idag. Dem har varit aggresiva i utlåningen till osäkra marknader som Baltikum, vilket dem nu sotar för då de baltiska länderna plötsligt befinner sig i recession(länk).

    Det är inte många som haft höga tankar om bankväsendet sedan 2007, och det har märkts om man följer aktiemarknaden likt jag gör. Till exempel gick banken bear sterns ner 94% under en dag! Lehman Brothers gick i konkurs. Freddie Mac och Fannie Mae räddades av staten, ja, otaliga såna händelser har ägd rum på senaste tid på grund av dåliga givna krediter

    Synden straffar sig själv
    Som Justin Timberlake sjunger i sin sång sjunger jag liknande till bankväsendet:WHAT GOES AROUND COMES AROUND – Är man för girig  och lånar ut pengar till icke kreditvärdiga personer får man vänta sig en ”fet smäll rätt på käften” när vinden vänder,  som precis slagit till på sista år, en rätt hård också.

    Jag tycker det är tråkigt att finansvärdens största aktörer utnyttjar folkets dåliga vetskap om lånen bara för att tjäna pengar. Bankerna i USA har lyckats gömma dessa rent ut sagt ”skitlånen” under ytan i goda tider för omvärlden. Enligt affärsvärlden hittar man inte en enda träff på affärsdatas arkiv om subprimelån innan 2006, under bara sista månaden hittar man flera hundra. Visdomsord från Herr Pawlak: 

    Ha inte en död hund begraven på bakgården, för att det som göms i snö kommer ALLTID upp i tö. 
     
    • freddeman 9:11 e m den april 27, 2009 Direktlänk | Svara

      Självklart stämmer det du säger om subprime-lånen men jag skulle även vilja lyfta fram bolånekrisen som ett stort problem (kommer återkomma med mer i ett kommande inlägg).

      Folk började låna mer och mer pengar för att kunna köpa sig sitt drömhus när det helt plötsligt blev så lätt att låna. När sedan priserna på husen började sjunka så sålde folk sina bostäder för att inte förlora så mycket pengar och kunna betala tillbaka sina lån någorlunda, detta ledde i sin tur till att priserna på bostäder sjönk i och med att utbudet ökade. Det blev helt enkelt som en ond cirkel och folk har stora problem med att betala tillbaka sina lån.

      Jag tycker att hela bolånekrisen är ett enda stort intressant bevis på hur det faktiskt fungerar i ett ekonomiskt kretslopp. Vad tycker ni?

      • robertpawlak 9:59 e m den april 28, 2009 Direktlänk | Svara

        Vill ställa en fråga, enligt dig sjönk bostadmarknaden lite först och därför började folk sälja, vad var det som orsakade den första nedgången på bostadsmarknaden då? Enligt mig är det inte på detta vis. Saken är den att subprimelåns räntor ökar exponentiellt vilket gör att räntorna blir bara högre och högre med tiden. När girigt folk som inte egentligen haft råd att låna genom subprime insett att den framtida räntan kommer vara för hög för dem försökte de sälja deras hus. Detta skedde många samtidigt vilket gjorde att bostadspriserna sjönk som dem gjorde. En annan anledning var också att bankerna utgick med att priserna på bostäderna skulle öka så att folk skulle kunna ta nya lån och betala de gamla lånen. Då detta inte hände hade som sagt inte många råd med den exponentiellt ökande räntan, vilket gjorde som jag nämnt i mitt inlägg att banker konfiskerade hus/lägenheter då folk itne betalade av lånen. Detta gjorde ännu fler hus var på säljmarknaden som ingen ville köpa eftersom alla ville endast sälja.Husen blev inget värda och båda folk och banker går nu med tomma fickor.

        • freddeman 11:57 f m den april 29, 2009 Direktlänk

          det var bara på enkelt språk. ska skriva ett lite längre inlägg om bolånekrisen i framtiden

        • freddeman 11:58 f m den april 29, 2009 Direktlänk

          tycker du ska ändra din attityd och vara lite trevligare i dina kommentarer, jag är trots allt din vän.

        • robertpawlak 12:04 e m den april 29, 2009 Direktlänk

          vadå för attityd? skriver vad jag tycker, har inte skrivit någonting som kan liknas med elakt, i så fall kan du väl citera det.

        • freddeman 12:32 e m den april 29, 2009 Direktlänk

          Ja, det hade jag kunnat göra, men nu har ju du redan redigerat inlägget så det blir svårt att citera då jag inte sparade ner inlägget.

        • robertpawlak 12:49 e m den april 29, 2009 Direktlänk

          skrev att jag inte ville låta kaxig men det var en retorisk fråga, vad är det för fel med det?

        • Kristina 8:47 f m den maj 1, 2009 Direktlänk

          Har ni svårt att samarbeta Fredrik och Robert?

        • robertpawlak 4:53 e m den maj 1, 2009 Direktlänk

          nej det är lugnt, fredrik gillar inte kritik bara

      • nicolehesselbrandt 2:24 e m den maj 3, 2009 Direktlänk | Svara

        verkligen fredrik, bolånekrisen är ett stort problem

  • robertpawlak 8:59 am den April 27, 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: ekonomiska kretsloppet, , , , , utbud och efterfrågan   

    Den ekonomiska krisen –robert pawlak

    En ekonomisk kris är när pengaflödet minskar i ett land under en längre tid. Människor har slutat konsumera av olika anledningar, subprime lån (se länk, nicoles inlägg), överkonsumtion(krals powerpoint), misstro för bankväsendet och ifrågasättnign av penningpolitiken. En minskad konsumtion leder till mindre arbeten och att folket har gemensamt en mindre köpkraft som gör att företag inte investerar och allt blir bara en ond cirkel. ( Iner+(Exner-IM) Cner+ gner=Yner ) se fredriks inlägg)
    Den nutida ekonomiska krisen härjar över hela världen idag och även i Tyskland. Tyskland har drabbats på flera olika ställen på men främst med att utomstående länder inte vill köpa deras varor.
    Tyskland är Europas största exportland och därför även väldigt beroende av dess inkomster. Då andra länder är drabbade av den finansiella krisen har konsumtionen av varor minskat drastiskt.( C=ned) (se fredriks inlägg om BNP ekvationen eller kristinas powerpoint om ekonomi). Vi kan ta bilindustrin som exempel, där för övrigt var sjätte anställd i tyskalnd har någon anknytning till. De tillverkar tusentals bilar som är menade främst som exportvaror till andra länder. Men när andra länder inte konsumerar dessa varor får företag inga pengar och varorna lagras på lager. De efterfrågar mindre varor och tjänster än vad företagen har möjlighet att producera. Då efterfrågan styr utbudet och även prissättningen ser vi att dessa faktorer minskar. Detta leder till:

    1.mindre arbete: när utbudet måste minskas efter den privata efterfrågan krävs det även mindre arbete. Överflödiga arbetare uppstår och för att företaget inte ska gå omkull är det ganska självklart att säga upp dem.

    2. minskade investeringar: Då utbudet minskar är det inte längre nödvändigt för företaget att öka produktiviteten genom köpa in nya maskiner. Detta leder till att andra företag, som producerar dessa maskiner, går dåligt/omkull. Arbetare avskedas även här.

    3.prissättning: Eftersom efterfrågan är liten kan ju inte priserna öka särskilt mycket, de kan t.o.m. hända att de minskar, så kallad deflation.(kolla mitt inlägg om lågk.)

    Konklusion
    En ökande arbetslöshet gör att det finns färre pengar att konsumera med i landet. Vad jag förstått av kapitlen “samhällets ekonomi” och “ekonomisk politik” i boken reflex så följer konjukturskurvan i princip storleken på pengaflödet, vilket leder till att konjukturscykeln står lågt i kurs. CASH IS helt enkelt KING

    De små priskostnaderna gör att den totala bruttonationalproduktenökningen är liten och konjukturkurvan går neråt då det totala pengaflödet är litet.
    Vad jag vill säga med det ovannämnda är att minskad konsumtion är den primära anledningen till varför en nationell ekonomi börjar att gå i kräftgång och ser ut som den ovannämnda ekvationen.(se vad ekvation betyder på bloggen). Tysklands ekonomi styrs väldigt mycket av efterfrågan påverkar utbud modellen(se kristinas  powerpoint). Det ekonomiska kretsloppet (se reflex) går åt pipan i Tyskland – folk är inte anställda, de konsumerar inte varor , företag anställer därför inte, de investerar inte i nya maskiner, folk betalar mindre lån, midnre krediter ges, betalning av skatter minskar, offentlig konsumtion minskar En negativ spiral Yner=Cner+Iner+Gner+(Exner-IMner)= BNP åt skogen!

     
    • robertpawlak 4:27 e m den april 27, 2009 Direktlänk | Svara

      hela inlägg är inte med =( . ligger kvar i skolan

      • robertpawlak 4:54 e m den april 27, 2009 Direktlänk | Svara

        det här är resterande del : tysklands ekonomi styrs väldigt mycket av efterfrågan utbud modellen (se kristinas powerpoint). Det ekonomiska kretsloppet (se refelx) går åt pipan i Tyskland – folk är inte anställda, de konsumerar inte varor , företag anställer därför inte, de investerar inte i nya maskiner, folk betalar mindre lån, midnre krediter ges, betalning av skatter minskar, offentlig konsumtion minskar En negativ spiral Yner=Cner+Iner+Gner+(Exner-IMner)= BNP åt skogen!

  • Kristina 6:49 am den April 27, 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , ,   

    Till uppgift 2

    Ni har gemensamt definierat krisen som begrepp och visa hur sitautionen ser ut i Tyskland, nu till uppgift två som är orsaker, till krisen tänk då att belägga orsaker på alla nivåer:

    • statsnivå (samhällsnivå) i Tyskland
    • ekonomiska systemet
    • globalt

    Varför har krisen uppkommit? Är den övergripande frågan… Vilka förklaringar finns på

    • individnivå
    • gruppnivå
    • samhällsnivå
    • globalt?

    Jag har lagt upp nya kategorier åt er och vill att ni tydligt kategorierar era inlägg.

    Tänk också utanför USA, alla orsaker till att Tyskland befinner sig i en djup ekonomisk kris finns inte bara på andra sidan Atlanten.

    Ni kanske måste komplettera beskrivningen av tysk ekonomi och tysk ekonomisk politik för att kunna hitta så många förklaringar som möjligt!

    Lycka till!/K

     
  • robertpawlak 8:58 pm den April 26, 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , inflation, NAIRU   

    Arbetslöshet beror på Inflation
    Ska bara ge er en kort förklaring till hur arbetslösheten styrs beror på inflationen, då jag kommer prata mer om det sen och jag vill att ni ska förstå grunderna.

     

    När antalet arbetslösa minskar i ett marknadsekonomiskt samhälle så ökar konsumenternas sammanlagda köpkraft. När köpkraften ökar så försämras penningvärdet. Vid inflation försämras de inhemska företagens internationella konkurrenskraft vilket i sin tur leder till ökad arbetslöshet.

    Detta är ett sätt att styra ett lands ekonomi genom att låta inflationen vara regulator för arbetslösheten. Det finns enligt modern ekonomi en ”naturlig arbetslöshet” som kan beräknas med hjälp av NAIRU. Sådan arbetslöshet består främst i att arbetsmarknaden inte är friktionsfri; det tar tid för individer att hitta passande jobb (eller för företagen att hitta matchande ersättare) även om sådana finns tillgängliga på marknaden.

    Om arbetslösheten minskar i ett land kommer fler privatpersoner att ha pengar. Den sammanlagda inkomsten i ett land är större än vad den var vilket gör att man kan konsumera mer. Det naturliga som händer då folk konsumerar mer är att priserna höjs ( se modell om prissättning pga utbud-efterfrågan i reflex). 

    När priserna höjs (=det blir inflation) har de inhemska företagen svårt att konkurrera med utländska företag vilket i sin tur leder till ökad arbetslöshet. Vi ser att arbetslösheten kan bero på inflationen och detta återkomamnde skeende är till viss del varför det finns lågkonjuktur och högkonjukturer.  se för mer information (stämmer överens med vad Kristina sagt på sh-lektionerna, då jag litar på vad hon säger tar jag mig friheten att använda wikipedia som enda källa):

     

    Där Nicole fick du även svar på vad Nairu (Non Accelerating Inflation Rate of Unemployment -jämviktsarbetslöshet) är, hoppas det blir användbart.

     
  • robertpawlak 8:08 pm den April 26, 2009 Direktlänk | Svara  

    Tycker vi kämpar på bra med bloggen även med en man kort. Vi levererar intressanta artiklar och visar att vi har kunskaper om ekonomi i allmänhet och lite mer i grunden. Hoppas bara vi presterar lika bra på sammanfattningen på måndagens lektion. Eller vänta, sa jag hoppas? det är självklart att vi ska ha i 5:e växlen där med!

    Tagga!

     
    • Kristina 6:35 f m den april 27, 2009 Direktlänk | Svara

      Bra att du coachar dina kompisar!

  • nicolehesselbrandt 4:42 pm den April 26, 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: ,   

    Källor 

    Dagens Nyheter (DN) är en oberoende liberal tidning. Varje dag läses tidningen av 888 000 personer, nära tio procent av landets befolkning mellan 15 och 79 år.
    Jag anser att denna källa verkligen är att lita på, det är en av Sveriges största dagstidningar. Dessutom är tidningen objektiv, i de allra flesta fall(som Robert skrev). Jag tycker mig även finna fler intressanta och djupgående nyheter i Dagens Nyheter om man jämför med Aftonbladet, vilken jag skulle vilja kalla ”blaska”.

    Sveriges Radio(SR) är min favoritkälla. Jag kan lyssna på deras nyhetssändningar likaväl som jag kan läsa dem på deras hemsida. De har koll och har många utsända reportrar runt om i världen. Sveriges Radio är pålitlig anser jag eftersom de sänder till hela Sverige och de är medvetna i sitt arbetssätt. De anställer inte folk bara hur som helst och de har ibland TT som källa.  Gå förresten in på TTs hemsida, där kan ni nog hitta mycket.

    Wikipedia har jag försökt undvika så lite som möjligt. Den hemsidan är såklart en guldgruva för en student men då man måste vara källkritisk är det ganska svårt att få Wikipedia att framstå som 100% pålitlig. Visst är Wikipedia bra och man kan hitta nästan vad som helst, men man måste samtidigt tänka på att Du eller jag kan gå in där och skriva vad som helst i vilken artikel som helst. Så därför har jag försökt att inte ta något från Wikipedia.

    Det är vad jag har att säga om mina källor just nu, men jag uppdaterar när jag har fler. I och för sig kan det ses som enformigt och man måste ju såklart jämföra källor med andra. Och det har jag faktiskt gjort, även om jag jämfört Sveriges Radio med DN hehe.

     
    • nicolehesselbrandt 4:43 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

      jag vet inte om den här ska ligga här eller ska den ligga på den statiska sidan som heter ”källlor” som Robert gjorde? För jag vet inte hur man lägger den där isfl. Hjälp, någon?

      • Kristina 6:58 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

        Du klickar på sidor och sedan ser du alla som du kan gå in på och redigera sedan sidan som heter källor genom att lägga in inlägget, eller en kopia av detta inlägg, två gånger är bättre än ingen gång!

      • Kristina 6:59 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

        Du kan också logga in som vanligt och klicka på sidan källor och sedan på länken som heter edit this entry och på så sätt komma in och redigera sidan, båda vägarna går lika bra!

      • robertpawlak 7:57 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

        lägg bara in all information på den sidan jag skapat =)

    • nicolehesselbrandt 4:44 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

      jag kommer också behöv redogöra varför jag tycker att aftonbladet är en ”blaska” ellerhur kristina?

      • Kristina 6:55 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

        ja!

      • robertpawlak 7:59 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

        enligt mig vinklar dem ”nyheterna” för att göra dem mer intressanta, dem använder starka ord, dem överdriver, etc, med mera. som sagt ingen bra tidning att använda som källor.

      • freddeman 8:03 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

        Det är en tidning som går i mer vinstsyfte än vad de vanliga morgontidningarna gör. De vinklar nyheter och rapporterar ofta om sådant som är litet smaskigt, allt för att sälja lösnummer. Jag menar inte skulle DN skriva om att Britney Spears har rakat huvudet.

    • freddeman 5:33 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

      Bra Nicole! Jag håller helt med dig och hitta dagsfärsk info om finanskrisen är inga problem alls då alla svenska dagstidningar skriver om problem då de verkligen rör oss svenskar. Jag skulle dock vilja lägga till en hemsida som heter http://www.e24.se, det är en hemsida om näringslivsnyheter och en sida som jag verkligen kan rekomendera. Den rapporterar och analyserar om ekonomi, börs, aktier, fonder etc. Mycket bra hemsida kort och gott.

      Man får sig vad man vill om Wikipedia, men det är nog den faktatörstandes bästa vän.

    • nicolehesselbrandt 6:25 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

      fredrik, hur länkar man i kommentarer??

      • Kristina 6:56 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

        Det finns en liten ikon som liknar en kedja… en länk!

      • nicolehesselbrandt 7:25 e m den april 26, 2009 Direktlänk | Svara

        jamen var?? inte i kommentarerna? :(

        • robertpawlak 7:39 e m den april 26, 2009 Direktlänk

          du kopierar in vilken domäns namn som helst så blir den länkad automatiskt t.ex http://di.se/? inte svårare än så =)

    • Nicolehesselbrandt 9:13 f m den april 29, 2009 Direktlänk | Svara

      Ja precis, jag tycker att fredriks beskrivning på en ”blaska” stämmer bra överrens med mina egna tankar.. Dom skriver lite mer om ”oväsentliga saker” som tex att B. Spears har rakat huvudet.. Ofta får jag ut mer av att läsa DN eller SvD men det är mer underhållning att läsa tex Aftonbladet..

c
skapa ett nytt inlägg
j
nästa inlägg/nästa kommentar
k
föregående inlägg/föregående kommentar
r
svara
e
redigera
o
visa/göm kommentarer
t
gå till toppen
l
gå till inloggning
h
visa/göm hjälp
skift + esc
avbryt
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.